Szkolny Budżet Obywatelski - o tym, jak chcemy tworzyć szkołę
Szkolny Budżet Obywatelski - o tym, jak chcemy tworzyć szkołę?
W roku szkolnym 2025/2026 VI Liceum Ogólnokształcace im. T. Reytana w Warszawie jako jedyne w Polsce bierze udział w projekcie “School Participatory Budget – a tool to foster school democracy”. Projekt jest realizowany w ścisłej współpracy z Fundacją Pole Dialogu.
O projekcie
Projekt jest tworzony w konsorcjum pięciu organizacji z Polski, Włoch, Hiszpanii i Bułgarii. W ramach niego skupiamy się na opracowaniu nowej metodologii Szkolnych Budżetów Obywatelskich, która będzie jeszcze lepiej wspierać szkoły w edukacji obywatelskiej.
Dotychczas Szkolne Budżety Obywatelskie skupiały się na rozdysponowaniu części budżetu szkolnego poprzez proponowanie i realizację projektów inwestycyjnych (np: sprzęt, infrastruktura). W ramach nowego podejścia Fundacja Pole Dialogu chce zaproponować wykorzystanie metodologii budżetów obywatelskich do wspólnego tworzenia zasad, dokumentów szkolnych lub kierunków działań.
Dzięki temu, uczniowie i uczennice mogą uczyć się demokracji przez działania, a szkoła może zyskać regulacje, które mają większy mandat społeczny. W ramach współpracy nasza szkoła otrzyma pełne wsparcie merytoryczne ze strony mentora/ki, który/a będzie wspierać szkołę w realizacji. Dodatkowo otrzymamy grant finansowy, wspierający realizację projektu.
Co się dzieje krok po kroku?
Cały proces opieramy na 6 klasycznych etapach SBO, jednak są one zmodyfikowane z myślą o zasadach szkolnych: